#VærkDinVerden

3facebook.cover.superkilen.højerecover.

#VærkDinVerden er en landsdækkende kunstudstilling i kampagneformat, der sætter spot på kunsten omkring os. 8 kunstnere skaber spritnye kunstværker der kan opleves på sociale medier og 7 steder rundt om i Danmark til november. Kunstnernes værker er kunstneriske fortolkninger af eksisterende kunstværker ude i landet, og kommer til at involvere serier af små some-film, performances, fester, en piktogram-film APP, opfordringer, fysiske og digitale interventioner, modificerede udsagn om kunst – og meget mere!

De otte deltagende kunstnere er: Tanja Nellemann Poulsen, Christian Elovara Dinesen, Kristoffer Akselbo, Charlotte Haslund-Christensen, Jacob Tækker, Within Walls, Jens & Morten og Lars Arrhenius.

#VærkDinVerden tager afsæt i 7 særligt udpegede steder med kunst i Danmark. Stederne er valgt som eksempler på, hvordan kunst kan forandre et hverdagsrum. De fungerer som afsæt for en videre samtale om, hvad kunst kan og gør, når vi møder den i vores dagligdag alle mulige andre steder rundt om i landet.

De 7 steder er Frederiksbjerg Skole i Aarhus, Sygehus Sønderjylland i Aabenraa, boligområdet Gersagerparken i Greve, Superkilen i København, Vallensbæk Station, Ringe på Fyn og Skulpturlandsby Selde i Nordjylland.

#VærkDinVerden er skabt af Råderum i samarbejde med:

ARoS Public, Skulpturlandsby Selde, DIAS Kunsthal, Frederiksbjerg Skole, Sygehus Sønderjylland, Faaborg-Midtfyns Kommune.

Projektet realiseres med støtte fra Bikubenfonden og Statens Kunstfond.

 

STEDERNE

#VærkDinVerden tager afsæt i 7 særligt udpegede steder med kunst i Danmark. Stederne er valgt som eksempler på, hvordan kunst kan forandre et hverdagsrum. De fungerer som afsæt for en videre samtale om, hvad kunst kan og gør, når vi møder den i vores dagligdag alle mulige andre steder rundt om i landet.

Aarhus.foto_raaderum
Foto: Råderum

Frederiksbjerg Skole i Aarhus
På Frederiksbjerg Skole i Aarhus er kunsten forklædt som ting, du kender fra din egen hverdag. Såsom henkastede skodder og kapsler, en ophængt jakke, mælkekasser, en kost og et fødselsdagsbord. Kunstneren Rose Eken har nemlig formet alle kunstværkerne i jern og malet dem, så de ligner noget, vi kender – indtil man kommer helt tæt på og opdager, at de skiller sig ud. På den måde skaber kunsten en lille rift i hverdagen, hvor man kan mærke, at virkeligheden kan være helt anderledes, end vi forestillede os.

vallensbæk_foto_Kim Matthäi Leland
Foto: Kim Matthäi Leland

Vallensbæk Station
DIAS Kunsthal er et kunstrum på Vallensbæk Station. Her møder du kunst, mens du venter på toget, på en ven, eller er på vej hjem. Kunstværkerne på DIAS Kunsthal er spredt forskellige steder rundt om på stationen og nogle gange også rundt om den. Ofte er de lavet specifikt til det særlige sted som stationen er. De prøver måske at få dig til at stoppe op. Prøver at få dig til at blive lidt længere end du normalt ville. Eller måske vil de gerne have dig til at tænke over, hvor du er, eller invitere dig til at gøre noget andet end du plejer, når du er på en station.

 

aabenraa_foto_raaderum
Foto: Råderum

Sygehus Sønderjylland
Træder du ind i velkomsthallen på Sygehus Sønderjylland i Aabenraa vil du blive budt velkommen af lokale mennesker, der bor i Aabenraa. Billedkunstneren Ane Mette Ruge har nemlig beklædt alle aulaens betonsøjler med store farverige portrætter af børn, ældre og gravide. I fællesskab holder de hospitalet oppe, og skaber en gæstfri og beroligende atmosfære. Så når du sidder og venter, spiser frokost i restauranten, eller er på vej mod et af hosptalets mange afsnit, er du omgivet af mennesker. På den måde kan kunsten måske være en ven, når du føler dig allermest alene.

 

16.9.greve.greve_HjertemiX Karoline H Larsen.Helle Hove_Thomas Arnbo

Foto: Thomas Arnbo

Gersagerparken, Greve
I et boligselskab i Greve er der et kunstværk, som du selv bliver en del af, når du går igennem. Kunstnerne Karoline H. Larsen og Helle Hove lavet har forvandlet en mørk og trist tunnel til et vildt, interaktivt rum med lyde, lys og stribet grafitti. Lyset og lyden aktiveres af din færden og gøren gennem gangen. Lyset i loftet har sensorer, der skifter mellem grøn, lyserød og blå, når du bevæger dig. Og de store røde knapper på væggene kan sprede lyden af børn som et ekko gennem det lange rum. Du skal blot gi’ dem en sidelæns knytnæve på knolden – altså knapperne. På den måde bliver den ellers lidt kedsommelige tur gennem passagen til en festlig og farverig begivenhed midt i hverdagen.

ringe_foto_Arkitekturbilleder.dk/Sandra Gonon
Foto: Arkitekturbilleder.dk/Sandra Gonon

Ringe, Kunstbænken “Termini”
Hvis du er i Ringe, og hører nogle snakke om ’kunstbænken’, så er det ikke så mærkeligt. I Ringe ved alle nemlig, hvad kunstbænken er, og de fleste har også en mening om den. Kunstbænken er et kunstværk nede ved søen skabt af Poul Ingemann. Bænken er lavet i hvid beton, er 55 meter lang og kan ses hele vejen rundt om søen. Den er med andre ord, vanskelig at ignorere – og måske netop derfor blev kunstbænken også genstand for en intens kunstdebat blandt byens borgere, da ideen om et nyt kunstværk blev præsenteret i 2015. Nogle ville slet ikke have kunst, andre ville have en anden farve eller en anden placering. Kunsten kom til Ringe med et kæmpe brag og satte varige spor i byen.

København_foto_Torben Eskerod
Foto: Torben Eskerod

Superkilen, København
I en park i det nordlige København kan du møde kunst, når den slet ikke ligner kunst. Og er ret ligeglad med at være det. Superkilen hedder parken, og her er kunsten så diffus, at den kan sammenlignes med et usynligt tæppe. Kunsten i Superkilen er en atmosfære, der gensidigt reflekterer og rummer Nørrebros brogede beboersammensætning. Den er kommet dertil med kunstnergruppen Superflex – altså idéen om at indrette parken med alverdens byrumsinventar, udvalgt af områdets beboere med hele kloden som alternativt Ikea-katalog.


Selde_foto_Katja bjørn
Foto: Katja Bjørn

KUNSTNERNE

8 kunstnere skaber spritnye kunstværker til #VærkDinVerden. De kan opleves her på siden, på sociale medier og 7 steder rundt om i Danmark til november. Kunstnernes værker er kunstneriske fortolkninger af eksisterende kunstværker ude på de 7 udvalgte steder, og kommer til at involvere serier af små some-film, performances, fester, en piktogram-film APP, opfordringer, fysiske og digitale interventioner, modificerede udsagn om kunst – og meget mere!

 

CHC.portræt1.presse.foto_Helle Zebitz
Foto: Helle Zebitz lille
Charlotte Haslund-Christensen
Charlotte Haslund-Christensens kunstpraksis er drevet af en interesse for mennesker. Hun er optaget af, hvordan steder, omgivelser, fordomme og kulturer former os. Charlotte bruger kameraet som redskab til at afdække og opløse stereotype menneskeforestillinger. Hun arbejder med en undersøgende, antropologisk tilgang til virkeligheden, og med en nysgerrighed efter at blive klogere på mennesket inde bag facaden. Hendes værker tager ofte udgangspunkt i det nære, lokale og hverdagslige, der i hendes værker viser sig at have en større, global relevans og aktualitet. Kendetegnende for Charlottes kunstpraksis er en grundlæggende anderkendelse af, at det enkelte menneske rummer mere end det vi umiddelbart ser og tænker. Hun leger med billedmediernes mulighed for at give plads til de oversete eller ekskluderede historier.  Charlotte Haslund-Christensen (1963) er uddannet fra Fatamorgana i 1996 og ICP International Center of Photography – Documentary and Photojournalism i New York i 1997.


TN.portræt.foto_Tine Hvolby
Foto: Tine Hvolby
Tanja Nellemann Poulsen
Tanja Nellemann Poulsen arbejder i feltet mellem tekst, collage, skulptur, intervention og borgerinddragelse. Ord er et omdrejningspunkt i hendes kunstpraksis og fungerer som værktøj, kunstnerisk virkemiddel og undersøgelsesfelt. Drivkraften bag Tanjas underfundige tekstværker er en nysgerrighed efter at nuancere mediernes virkelighedsbillede, og et ønske om at udfordre det kommercielle billedsprogs magt. Ved at fordreje og forskyde et udsagn eller et begreb forsøger hun at afdække, hvordan vores fælles vedtagne historie er konstrueret. Forståelsen af verden er subjektiv og kontekstafhængig. En typisk strategi hos Tanja er at ’hacke’ hverdagens rum, situationer og objekter for på den måde at intervenere direkte i virkeligheden og stille spørgsmålstegn ved måden vi indretter og opfører os på i det offentlige rum. Hun har blandt andet skabt værker på en roemark, på bannere, plakater, tøj, tallerkener, nedløbsrør, vimpler og fortove. Tanja Nellemann Poulsen (1971) uddannet fra Det Jyske Kunstakademi i 2001.

 

JT.beskåret.presse.Foto_?jpg
Christian Elovara Dinesen
Christian Elovara Dinesen arbejder med performance, installation, video, skulptur og maleri i det offentlige rum, ofte i kombination og gerne i samarbejde med lokale. Hans kunstneriske praksis kredser om samspillet mellem steder og mennesker, og udfolder sig for det meste som en længerevarende dialog og forhandling mellem den en kunstnerisk idé og den rumlige og sociale kontekst, som idéen skal indgå og visualisere sig i. Hvordan kan stedet, menneskerne og værket berige hinanden indbyrdes? Og hvordan kan kunsten tilføre en ny fortælling med afsæt i eksisterende materiale fra stedet? Samtalen og samværet med dem, der bruger og kender stedet vægtes højt i processen og deres viden indlejres ofte implicit i den endelige visuelle manifestation. På den måde bliver det færdige værk en æstetisk fremhævelse af stedets usynlige historier og relationer. Christian Elovara Dinesen (1982) er uddannet fra Det Fynske Kunstakademi i 2008.

 

 

JM.presse.S:H
Jens og Morten
For kunstnerduoen Jens & Morten er kunst et værktøj til at skabe dialog og nye forbindelser mellem mennesker. Visionen er, med humor og fantasi, at få kunsten til at virke og sprede sig – gerne som en integreret del dagligdagens begivenheder og gøremål. Som kunstnere arbejder de derfor også oftest ude blandt mennesker, og gerne tæt sammen med dem. Grundlæggende er ambitionen af at bringe kunsten i øjenhøjde med flere ved at lade den fungere som en ressource i den markedsorienterede virkelighed. I forsøget på at vikle kunsten ind i samfundet på nye planer og niveauer får deres værker en flydende, processuel karakter, hvor det ikke altid er til adskille selve værket fra den kontekst, det indgår i. Denne humoristiske, ironiske og eksperimenterende forvridning af fænomenet ’kunst’ involverer også tit samarbejder af kommerciel og politisk karakter. Det var blandt andet tilfældet med værkerne ”XL-Byg Tømmergårdens Kunsthal” (2015); en kunsthal realiseret udelukkende på sponsorater fra erhvervslivet, og ”The Voters” (2017); en kampagne der skulle få unge i Roskilde til at stemme ved kommunalvalget 2017. Kunstnerduoen Jens & Morten består af Jens Ardal og Morten Kromann. De er uddannet fra henholdsvis Kunsthøgskolen i Oslo (KHIO) i 2012 og Det Jyske Kunstakademi i 2014.

 


Within Walls
Within Walls er en arkitektduo, der arbejder med at formidle rumlige erfaringer og sanselige indtryk af det byggede miljø i et audiovisuelt sprog. Deres videopraksis befinder sig i feltet mellem kunst og arkitekturformidling, hvor abstraktion og ’hverdagsrealisme’ forenes i en blanding af rumlige projektioner, håndlavede scenografier, specialfremstillede rekvisitter og stop motion animationer. Deres videoer er poetiske, legende, forførende, undersøgende og forklarende på samme tid. I værket ”Arkitektur og Lindring” spilles på ideen om en ’æstetisk recept’, hvor kliniske termer anvendes metaforisk som formel på et rums helbredende kvaliteter. Kernen i deres metode er intentionen om at guide modtageren gennem en billedlig fortolkning af, hvordan omgivelser påvirker os – en visuel, sanselig forklaring på rums betydning for mennesker med rod i grundig research, interviews og eksisterende viden på feltet. Within Walls består af Christel Nisbeth og Moa Liew, som begge er uddannet fra Arkitektskolen i København i 2014.

 

KA.Portræt.Foto_Kristoffer Akselbo
Kristoffer Akselbo
Kristoffer Akselbos kunstpraksis er orienteret mod brugeren og konteksten. Hans værker bliver til via performative greb, der udspiller sig i mellem en ’online’ og fysisk virkelighed. Massemediernes kommunikations- og distributionspotentiale er både et værktøj og et undersøgelsesfelt i hans værker. Ofte foregår de som en forhandling mellem et billede og det rum, det indgår i. Hvad sker der med et billede, en person eller en fortælling, når det overgår fra en fysisk til en digital virkelighed? Hvad er forholdet mellem kopi og original? Hvad sker der i cirkulationen af information og materiale, og i hvilken grad er omgivelser med til at definere kunstens værdi? Kristoffer låner gerne populære kommunikationssystemer- og mediekanaler og indlejrer dem i sine værker via publikum, der bliver en slags hemmelige distributions-agenter. På den måde stiller Kristoffer spørgsmål ved kunstens, kunstnerens og publikums rollefordeling i den digitale reproduktions tidsalder. Kristoffer Akselbo (1974) er uddannet fra Det Kongelige Danske Kunstakademi i 2006.

 

JT.presse.foto _ Sofie Edvard Nielsen
Foto: Sofie Edvard Nielsen
Jacob Tækker
Jacob Tækker  laver video, og bruger tit sig selv som figur i sine kunstværker; Et menneske der bevæger sig rundt i en forunderlig, men dog genkendelig virkelighed. Verden er forvrænget og den normale orden er sat på pause. Figuren i Jacobs videoer gennemgår semiabsurde situationer, som man genkender sig selv i. Konfrontationen kan være sjov, men også skræmmende. Hans kunstværker viser, hvordan det kan være tragikomisk, når man ser sig selv udefra – i virkeligheden er man måske bare en brik i et større spil? Jacobs kunstpraksis er drevet af et ønske om at finde ind til de usynlige strukturer i hverdagen, som vi normalt ikke lægger mærke til. Det handler om individets almenmenneskelige hverdagserfaring. Hans værker kredser på den måde om eksistentielle spørgsmål og paradokser i tilværelsen, som for eksempel, hvad det vil sige at være menneske og hvad definerer individets rolle i et fællesskab. Jacob Tækker (1977) er uddannet fra Det Kongelige Danske Kunstakademi i 2006 samt Gerrit Reitveld Academy, Amsterdam i 2003.

LA.portræt.foto_Lars Arrhenius
Lars Arrhenius

Lars Arrhenius skaber digitale piktogram- og animationsvideoer, der med underspillet humor og lurende alvor zoomer ind på hverdagens små og store hændelser. Menneskets monotome, forudsigelige dagligdagsrutiner karikeres i et enkelt billedsprog. Via piktogrammets universelle symbolik får de almengyldig karakter. Hans værker spiller på identifikation i det nære og trivielle, og peger på vanskeligheden og konsekvenserne ved at bryde ud af en social orden – træde ved siden af, svømme mod strømmen og gøre noget andet end det, der ligger lige for og forventes i en given kontekst. Lars er optaget af, hvordan steder, miljøer og rumlige strukturer virker ind på menneskers adfærdsmønstre, følelser, sociale relationer og individ og samfund. Han har eksempelvis skabt en række animationsvideoer, hvor velkendte offentlige og private rum fungerer som ramme for ligeså genkendelige handlinger og situationer. Lars Arrhenius (1966) er uddannet fra Kungliga Konsthögskolan i Stockholm i 1994 og fra Rijksakademie van Beeldende Kunsten i Amsterdam i 1996.

logolinje.bi+stat+værk+råd