#VÆRKDINVERDEN

SONY DSC

#værkdinverden er et kuratorisk eksperiment, der hacker kampagnen som udstillingsrum for at give plads til nye samtaler om kunstens virkning i forskellige hverdagsrum. Intentionen er at invitere unge på tværs af landet ind som medproducenter på kampagnens indhold og distribution, og lade dem være bærere af fortællingen om, hvordan værker egentlig virker på os mennesker. #værkdinverden-kampagnen starter i seks byer, på seks særlige og ret forskellige steder i Danmark, hvor unge lever med kunst. Herfra forgrener den sig via sociale medier og digitale platforme. #værkdinverden bygger på præ- missen om, at værker virker vidt forskelligt på tværs af steder, mennesker og situationer – og at kunstens værdi findes i det umiddelbare, personlige møde med et værk. Kampagnen er en åben platform med højt til loftet og rum til ubegrænset mange forskellige fortællinger om, hvordan og hvorfor værker virker.

I #værkdinverden indgår et arsenal af digitale kunstværker, der skal kickstarte kampagnen og få den til at knopskyde, sætte nye mærkværdige samtaler i gang, og give kunsten taletid udenfor konventionelle kunstkredse. Kampagne-kunstværkerne består af portrætfotografier, videoværker og tekstbaserede værker som produceres i samspil mellem udvalgte samtidskunstnere og unge ambassadører ude på de seks steder. Sammen med kampagne-appetizers, heri- blandt giff’s, opskrifter og teasere distribueres kampagne-kunstværkerne på Facebook, Instagram og YouTube samt i de seks byer.

Visionen med #værkdinverden er at sætte forstørret spot på kunstens betydning i vores hverdag – på kunstens egne præmisser.

#værkdinverden er udviklet af Råderum.

Projektets udviklingsdel er støttet af Bikubenfonden.

BF_RGB

 

 

 

 

 

Foto: Paul Gernes udsmykning af Trapperum i en skole i Gentofte
© Foto: Finn Thybo Andersen